هیوندای آزرا گرنجور 2018

در ماه‌های اخیر مسائل گوناگون ازجمله تشکیل دولت جدید آمریکا و همچنین شایعه واردات دوباره خودرو، تاثیر کاهشی در بازار داشته است اما همچنان قیمت خودروهای وارداتی بیش‌از حد انتظار است.

به گزارش «اخبار خودرو»،در ماه‌های اخیر مسائل گوناگون ازجمله تشکیل دولت جدید آمریکا و همچنین شایعه واردات دوباره خودرو، تاثیر کاهشی در بازار داشته است اما همچنان قیمت خودروهای وارداتی بیش‌از حد انتظار است. البته نتایج روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و ادامه تاثیر این اتفاق بر بازار خودرو به زمان نیاز دارد و موضوع واردات نیز هنوز قطعی نیست.
در چنین شرایطی عده‌ای همچنان منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ خودروهای داخلی و همچنین وارداتی هستند. اما نکته مهم این‌ است که شرایط تغییر چندانی نکرده، تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی هستند اما افت قیمت‌ها فعلا نتیجه شوک روانی واردبه بازار خودرو است. قیمت خودروهای وارداتی در چند سال گذشته به‌طور غیرمنطقی و حتی بیش‌از ظرفیت رشد دلار بالا رفت و در این بین سودجویان توانستند از بازار منافع بسیاری کسب کنند زیرا حدود 3سال است واردات خودرو ممنوع بوده و دلالان با سودجویی از این ممنوعیت، قیمت‌های غیرمنطقی برای خودروهای موجود اعلام می‌کنند.
درحال‌حاضر باید گفت کاهش 20درصدی قیمت وارداتی‌ها به معنی ارزان شدن آنها نیست چراکه قیمت‌های قبلی حبابی و غیرمنطقی بوده‌اند. ازسوی‌دیگر در مورد خودروهای داخلی نیز تنها نرخ بازار تا حدود 15درصد کاهش داشته که ملاک آن بحث عرضه و تقاضاست و قیمت‌های خودرو در کارخانه نه‌تنها کاهش نداشته بلکه خودروسازان همچنان معتقدند با قیمت‌های کنونی در حال زیان هستند.
همچنین نکته جالب درخصوص خودروهای وارداتی موجود در ایران، مدل آن‌هاست. ازجمله آخرین خودرو وارداتی بازار ایران «هیوندای آزرا» است که مدل 2019 آن و به تعداد محدود در بازار موجود است. سایر محصولات وارداتی بازار قدیمی‌تر هستند که البته بخش عمده‌ خودروهای وارداتی که امروزه صفرکیلومتر به فروش می‌رسند، در فاصله سال‌های 2016 تا 2018 وارد کشور شده‌اند.
ازسوی‌دیگر سال‌هاست از توقف واردات خودروهایی با حجم موتور بیش‌از 2500‌سی‌سی می‌گذرد و در این مدت بازار خودروهای وارداتی با کمبود خودروهای 6 و 8 سیلندر مواجه شده است. این مساله شاید ابتدا چندان مهم به نظر نرسد اما تاثیری که نبود خودروهای لوکس بر سایر بخش‌های بازار می‌گذارد، زمینه‌ساز افزایش شدید قیمت‌ها در سایر بخش‌های بازار می‌شود. بنابراین می‌توان گفت قیمت خودروهایی که پیش از قانون ممنوعیت، وارد شده‌اند به شکل عجیبی افزایش می‌یابند. به‌عنوان‌مثال آخرین نمونه‌های تویوتا لندکروزر2013 سری V8 در بازار ایران موجود هستند اما قیمت آن‌ها در یک دهه از 100‌میلیون تومان به بیش از دومیلیارد تومان افزایش یافته است.
اما می‌توان این افزایش قیمتها را از جنبه دیگر نیز بررسی کرد. ابتدا باید گفت برخی پارامترها مانند نرخ ارز که روند رشد آن متوقف شده و همچنین  انتظار کاهش تحریم‌ها از سوی دولت بایدن، هنور آن‌طور که باید بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیر چندانی نداشته است. همچنین نبود خودرو وارداتی صفر در بازار باعث عدم امکان پاسخ به تقاضا عدم کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار آزاد خودروهای وارداتی است.
البته در شرایط فعلی دستکم همه می‌دانند تا پایان امسال اتفاق خاصی درزمینه مسائل سیاسی و تحریم‌ها نخواهد افتاد و احتمالا حل‌وفصل مسائل سیاسی بین دولت‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد و تا به‌دست آمدن توافق نهایی وضعیت اقتصادی تغییر چندانی نخواهد کرد. هرچند در این مدت ممکن است اتفاقات و عکس‌العمل‌های متفاوت، بر قیمت دلار تاثیر بگذارد که در آن صورت ممکن است بازار باردیگر واکنش افزایشی نشان دهد. 
کمبود مواد اولیه و قطعات، مشکلات نقل‌وانتقال مالی و کالا تحت تاثیر تحریم‌ها که همچنان به‌قوت خود باقی است، افزایش هزینه‌های تحمیلی درپی تحریم و کاهش ظرفیت تولید، پارامترهایی هستند که تا پایان سال بر همین منوال خواهند بود. از سوی دیگر با نزدیک شدن به بازار شب عید و افزایش سنتی تقاضا در این ماه‌ها، موجودی خودرو در بازار محدود و این موضوع نیز بر روند قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود و احتمالا بر روند کاهشی تاثیر معکوس خواهد گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =